Godsdienstonderwijs

Het Beraad van Kerken ondersteunt de docenten die godsdienstonderwijs geven op een aantal openbare basisscholen. Janneke Roor geeft les op de Toermalijn (Cothen) en Pieter Springerschool (Langbroek), Coralinde Giel op de Horn en de Werkschuit (Wijk bij Duurstede).Godsdienstlessen op Openbare Scholen bij u in de buurt.

In Cothen, Langbroek en Wijk bij Duurstede verzorgen Janneke Roor en Coralinde Giel wekelijks godsdienstlessen op Openbare Scholen. De lessen duren 45 minuten. Vaak staat een verhaal centraal, gevolgd door een verwerking. Dat kan een knutselwerkje zijn, maar ook een puzzel of een toneelstukje. Met kerst kregen de kinderen een klein cadeautje en een koekje (bij Coralinde) of beschuit met blauwe muisjes (bij Janneke). Een meisje snapte niet waarom er opeens een beschuit werd uitgedeeld. “Jezus is toch geboren” werd er van drie kanten naar haar geroepen. Zo herhaal je de kern van je verhaal op een hele natuurlijke manier.

Na de kerst komt het leven van Jezus centraal te staan, afgesloten met een bezoek aan de kerk.

De lessen worden gegeven in de bovenbouw. In Langbroek zelfs drie jaar achter elkaar, 1 school in Wijk heeft maar 1 jaar beschikbaar gesteld voor de lessen. We maken vaak gebruik van de methode Bijbelwijs. Goed uitgedacht materiaal van de HGJB. Landelijk is er vanuit de overheid een groot bedrag vrijgemaakt voor dit werk. Dus de leerkrachten zijn in loondienst bij de PKN, die subsidie ontvangt. Ook Humanistisch onderwijs of islamitische lessen kunnen gesubsidieerd worden. Maar daar hebben de bovengenoemde scholen niet voor gekozen.

Het Beraad van Kerken in Wijk en omstreken ondersteunen dit prachtige werk met raad en daad.

Daar willen wij u hartelijk voor bedanken. Als u bidt voor het christelijk onderwijs, dan bedoelt u ook dit werk, toch fijn om zo op elkaar betrokken te zijn.

Hartelijke groet van Coralinde en Janneke.

Bezoek aan "de Ark"